MENARIK!!! >>> ANGAU CINTA PADA PANDANGAN PSIKOLOGI ISLAM??

ASSALAMUALAIKUM

adanye pon kali neh 
cerite pasal angau cinta...



bermulanya kisah dari seorang manusia
bertanyakan
 kepada insan 
tentang 
ANGAU CINTA PADA PANDANGAN PSIKOLOGI ISLAM??

 insan  yang dikasihi…
saya ingin bertanyakan pada anda tentang misteri angau cinta pada pandangan psikologi Islam….
kerana saya ni macam dah kena angau …..
asyik ternampak bayangan si dia aje…..
kekadang kata kengkawan tidur pun sebut nama dia…..
insan  adakah ini normal???

Pleaseeeeee.jawab insan ….!!!!!


Waa’alaikumussalam…….

Ha ha ha …
ini kes teruk ni…….
kalau dah Nampak bayangan tu tolong jangan pandang belakang….
ha ha ha ha…
eh buat lawak pulak saya ni ye……
alaaa…..
ciannya anak murid saya ni……
hmmmm..memang la kalau kita dah jatuh cinta dan sayang 
memang payah untuk kita memadamkan gambaran orang yang kita cintai itu…

dalam islam ..
cinta hnya selepas akad


Menurut ulamak 
psikologi…orang yang gila bayang ni dia mengalami
 “Thinking disturbance because of crazy about someone ”
….gangguan pemikiran kerana angau “

Maksudnya kita asyik teringatkan seseorang dan rindu kepadanya…
di sini saya tuliskan beberapa situasi…
a few situation that show you’re in love or carzy about somebody:


1-            I was staring on my cellphone and wondering what is the best words to express how i feel but i couldnt find one because u have occupied my mind all the time...all that i know is, im thinking of you

Sentiasa menanti panggilan atau menunggu pesanan sms..
dari si dia yang tersayang….
suara si dia sahaja yg ingin kita dengar 
coretan sms si dia yg ingin kita baca biar beribu ayatnya.



2-            Someone remembers, someone cares;
Your name is whispered in someone’s prayers.

Kita berdoa untuk keselamatan dirinya…
paling penting kita berdoa..
agar dirinya menjadi milik kita


3-            When we're together or when we're apart, you're first in my thoughts and first in my heart.

Bertemu dengannya bahagia…
bila berjauhan sengsara rasa di jiwa.



4-            When you're happy, I'm happy. When you're sad, I'm sad. When you're lonely, call me!

Berkongsi suka duka dengannya…
bila dia sedih kita pun sedih bila dia gembira kita lagi gembira…
dan kita akan cari jalan utk buat dia ketawa gembira.

5-            The one good thing about not seeing you is that I can write you letters.

Kita menjadi orang yang rajin menulis sesuatu tentangnya..tentang puisi cinta…
tentang kisah perjalanan cinta dan memori…
walaupun dahulu kita benci mengarang suatu karangan tetapi kini..
kitalah sasterawan Negara.


6-            Did you ever stop to think, and forget to start again?

Setiap saat dan detik yang berlalu kita akan teringatkan diriyadan tertanya….
apa yang sedang dia lakukan?


7-            Promise me you'll never forget me because if I thought you would I'd never leave.

Perasaan cemburu yang menebal…
rasa takut dilupakan dan rasa takut ditinggalkan.


8-            My goodness how the time has flewn.
How did it get so late so soon?

Masa bersamanya terasa begitu cepat berlalu tak puas rasanya walaupun sudah berjam-jam berbual.


9-            Laying in my bed, rethinking those thoughts that are running through my head. loving every moment i'm around you. its just like a wonderful fairytale come true..

Tempat yang paling kita teringatkan dirinya ialah ketika kita nak tidur…
sambil memeluk bantal…berangan-angan…
oh alangkah indah jika bantal ini adalah dia…
ha ha (sensored)….
haram ni kalau lebih –lebih….kih kih kih.



10-          You are the sun in my day, the wind in my sky, the waves in my ocean and the beat in my heart... Thinking of you!

Setiap hari suasana ceria bagi kita…
walaupun hujan lebat ribut taufan…
tetapi tidak sekuat debaran hati bila bertemu dengannya.


11-          I am waiting and hoping and wishing for the time, when we can be together again! Thinking of You...

Mula terbayang dan memikirkan tentang masa depan dan hari untuk diijabkabulkan.


Inilah sebelas tanda kita dah jatuh cinta dan gila bayang(angau)……..
kes berat dah ni…ha ha ha



SO TERJAWABLAH :::

Pandangan ulamak Psikologi islam.

Ulamak berpendapat angau ini merupakan dosa jika kita biarkan ianya berlarutan lantaran …
perbuatan itu melalaikan kita dan membuat kita lupa kepada Allah.
Ini adalah kerana seorang yang beriman itu wajib sentiasa berada di dalam keadaan berzikir mengingati Allah kerana jika dia membiarkan dirinya lalai maka itu membuka ruang kepada syaitan merosakkan
 dan menghasut dirinya membuat maksiat dan kejahatan.

Firman Allah Taala:

(الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ) (الرعد:28

maksodnya::
Dan mereka yang beriman hati mereka itu tenang dengan berzikir mengingati Allah…
bukankah berzikir mengingati Allah itu menenangkan fikiran…?



Oleh itu nasihat saya…
janganlah dilayan perasaan blues cinta suci itu….
tetapi perbanyakkanlah berzikir..membaca Al-Quran…
dan jika dah tak boleh menanggung rindu…
masuk aje meminang…
terus tetapkan tarikh dan berkahwinlah itulah yang terbaik ikut Islam…
bila dah kahwin tak payah lah lagi peluk bantal tu…
ha haha ha…..

Selamat mencuba….
ingat Allah ingat mati….
jangan biarkan gila bayang ini terus mengganggu… 
takut nanti ianya akan bertukar jadi gila babi kan haru….
ha ha ha ha…
jangan marah yeeeeee…ha ha ha ha.

Rajah gambaran gila bayang yang patut kita rasakan

لا بذكر الله تطمئن القلوب
(¯`´¯)░░░░░
░░(¯`´¯)░░░░
░░░(¯`´¯)░░░
░░░░(¯`´¯)░░
░░░░░(¯`´¯)
░░░░░(¯`´¯)
░░░░(¯`´¯)░░
░░░(¯`´¯)░░░
░░(¯`´¯)░░░░
(¯`´¯)░░░░░
(¯`´¯)░░░░░░
(¯`´¯)░░░░░░
●▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬۩۞۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬●

♥♥ سبحان الله ♥♥ الحمد لله ♥♥

♥♥ لا اله الا الله ♥♥♥ الله اكبر ♥♥

●▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬۩۞۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬●




Tiada secantik bahasa mu
Ku gubah lalu menjadi lagu
Tidak setanding paras
Wajahmu itu menjadi rindu

Andainya bulan retak seribu
Bayangmu ada dimana-mana
Jika kaca berderai
Luka tertusuk
Seluruh jiwa

Dalam hati ada lagu ni ke….????
 Ha ha kes berat ni…..

Selamat membaca dan ambillah manafaat..... :)


nurkilah penceramah perak fm

7 comments:

wanie said...

aq tmpar je org yg angau tu..biar org tu angau kt aq plak


SAMPAI HATI TIBI LAPAN SIARKAN CERITA NIH!
REMUK HATI AKU
http://pulsowanie.blogspot.com/2011/12/khinzir-jadi-watak-utama.html

Aidil Suhaimee said...

haha kejam bebeno tuh

SyuHaDa ◕‿◕ said...

suka entri nie

Aidil Suhaimee said...

trima kasih syuhada

Zara Nur said...

bagus bro..keep it up! huhu

tya omar said...

aidil dah boleh join team marriage alert aku. serious terharu. kahkah

Aidil Suhaimee said...

zara ::: thanks a lot

tya omar :: kau jgn buat pelik2 eh..aku katok kang