AMALAN PADA BULAN MUHARRAM

ASSALAMUALAIKUM

kali neh ialah pasal amalan di bulan MUHARRAM

pelbagai persoalan timbul...
perbagai pertanyaan muncul..

ikutilah artikel ini..


hamba ALLAH :::

 salam ustaz,,ramai yang post di bwh nie..
tp xtau sumber nye la..
ni hadis ke ape..?

"Barang siapa yang berpuasa  9 dan 10 Muharram , maka pahalanya bersamaan dengan 2 tahun ibadah dan bagi yang mengingatkan orang lain pula akan mendapat pahala bersamaan dengan 80 tahun ibadah."
hadis shahih ke? ~harap boleh diterangkan dgn segera.. syukran.

hamba ALLAH::: 

           Salam..nak tanye sikit ustaz..hari asyura ni macam ne tiba2 timbul..
ape yg menarik tentang hari ni yek..siap ada puase sunat spesial.


hamba ALLAH:::


      ustaz nk tnye????macam mana nak s0lat sunat asyura????
bile ???



Ramai yang bertanyakan ustaz tentang kesahihan hadis-hadis amalan-amalan yang kita lakukan pada bulan Muharram….
banyak pendapat ulamak yang boleh kita teliti dan dapati melalui kitab-kitab yang muktabar…..
Di sini ustaz bawakan pendapat ulamak-ulamak tentang amalan sepuluh Muharam.


Dalam kitab I‘anatut Thalibin, 
salah satu kitab yang banyak digunakan dalam mazhab Asy-Syafi‘iyyah, 
pada jilid 2 hal 267, 
disebutkan bahwa memang banyak amalan-amalan yang sering dilakukan pada bulan Muharram.

Imam –An-Nawawi- di dalam nazham yang disusun ada menyebut tentang amalan di bulan Muharram itu yaitu:


صُم صلِّ صِلْ ثم اغتسل رأس اليتم امسح تصدق واكتحل
وسع على العيال قلم ظفر وسورة الإخلاص قل ألفا تصل

Puasalah, Shalatlah, Silaturrahim-lah, mandilah kepala anak yatim usaplah, bersedekahlah dan pakailah celak mata.

Luaskan belanja, potonglah kuku, kunjungi ulama, tengoklah orang sakit, bacalah surat Ihklas 1000 kali.

Namun penyusun kitab ini mengatakan bahwa hanya dua saja yang memiliki dasar kuat iaitu
 sunah berpuasa dan bersedekah berbelanja. 
Sedangkan selebihnya kebanyakan haditsnya dahif dan sebagian lagi mungkar maudhu‘.


1.            Puasa Asyura dan Tasu’a

Yang berkaitan dengan puasa adalah puasa sunah yaitu pada hari kesepuluh dan kesembilan di bulan itu. Sering juga disebut dengan ‘Asyuro dan Tasu‘a.

Banyak sekali dalil yang menerangkan hal ini, antara lain:

Dari Abu Hurairah RA ia berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: “Berpuasa yang paling utama setelah puasa di bulan Ramadhan adalah berpuasa dibulan Allah Muharram. Dan solat yang paling utama setelah solat fardhu adalah solat malam”

Dari Humaid bin Abdir Rahman, ia mendengar Muawiyah bin Abi Sufyan RA berkata: “Wahai penduduk Madinah, di mana ulama kalian? Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Ini hari Assyura, dan Allah tidak mewajibkan puasa kepada kalian di hari itu, sedangkan saya berpuasa, maka siapa yang mahu berpuasa hendaklah ia berpuasa dan siapa yang mahu berbuka hendaklah ia berbuka”

Rasulullah SAW bersabda: “Berpuasalah kalian pada hari ‘Assyura dan berbedalah dengan orang Yahudi. Berpuasa kalian sehari sebelumnya atau sehari sesudahnya”


Sedangkan amal lainnya –selain puasa dan meluaskan belanja- sebagaimana disebutkan oleh An-Nawawi, adalah amal yang dasar hukumnya lemah.

1.            Meluaskan Belanja

من حديث أبي سعيد الخدري رضي الله عنه وفيه قال صلى الله عليه وسلم: {{من وسع على عياله يوم عاشوراء وسع الله عليه السنة كلها

Dari hadits Abi Said Al-Khudhri ra bahwa Rasulullah SAW bersabda, Siapa yang meluaskan belanja kepada keluarganya pada hari Asyura, maka Allah akan meluaskan atasnya belanja selama setahun.


Oleh sebagian ulama hadits, 
hadits ini dilemahkan, namun sebagian lainnya mengatakan hadits ini shahih, 
lalu sebagian lainnya mengatakan hasan. 
Yang menshahihkan di antaranya adalah Zainuddin Al-Iraqi dan Ibnu Nashiruddin. 
As-Suyuthi dan Al-Hafidz Ibnu Hajar mengatakan bahwa karena begitu banyaknya jalur periwayatan hadits ini, maka derajat hadits ini menjadi hasan bahkan menjadi shahih.

Sehingga Ibnu Taimiyah di dalam kitabnya Al-Ikhtiyarat termasuk yang menganjurkan perbuatan ini di hari Asyura.


2.  Bersedekah


من حديث عبد الله بن عمرو بن العاص رضي الله عنه ـما أنه قال: {{من صام عاشوراء فكأنما صام السنة ومن تصدق فيه كان كصدقة السنة
Siapa yang berpuasa di hari Asyura, dia seperti puasa setahun. Dan siapa yang bersedekah pada hari itu, dia seperti bersedekah selama setahun.

Pada hari itu juga disunnahkan untuk bersedekah, 
menurut kalangan mazhab Malik. 
Sedangkan mazhab lainnya,
 tidak ada landasan dalil yang secara khusus menyebutkan hal itu dan kuat derajat haditsnya.
Karena mereka mendhaifkan hadits di atas.


Sebenarnya amalan-amalan itu semuanya baik,
 selama tidak dikaitkan dengan situasi atau bersempena kepercayaan tertentu.
 Sehingga yang jadi titik masalah adalah dikaitkannya amal-amal itu dengan Muharram dengan keyakinan bahwa bila dilakukan di waktu lain, 
tidak sebesar itu pahalanya. 
Karena dasar haditsnya memang lemah, bahkan sebagian dhaif dan mungkar.


Namun kita harus pahami bahAwa amaliyah seperti ini buat sebagain kalangan umat sudah diajarkan dan dipraktikkan, 
meskipun sebagian haditsnya dikritik oleh banyak kalangan.
 Dan selama masih ada kritik, 
sebenarnya merupakan ikhtilaf di kalangan ulama hadits.

........................................................

GOLONGAN YANG MENENTANG AMALAN BULAN MUHARRAM DAN MENGANGGAPNYA SEBAGAI BIDA’AH
 .................................................................

HADIS PALSU TENTANG KEUTAMAAN BULAN MUHARAM


Walaupun telah ada riwayat yang shahih dari Nabi shallallahu alaihi wasallam tentang keutamaan puasa hari Asyura’ (tanggal 10 Muharrom), 
yaitu akan menghapuskan dosa-dosa setahun yang lalu, 
akan tetapi mereka (orang-orang awam/jahil) belum merasa puas dengan keutamaan seperti itu,
 sehingga mereka memberanikan diri untuk menambah-nambah dan memanjang manjangkan keutamaan-keutamaan berbagai amalan pada hari Asyura’ secara dusta dan mengaitkan amalan tersebut datangnya dari Nabi shallallahu alaihi wasallam.

Diantara hadits yang mereka palsukan atas nama Nabi shallallahu alaihi wasallam ialah sebagaimana berikut:

قال ابن الجوزي : حدثنا أبو الفضل محمد بن ناصر من لفظه وكتابه مرتين قال أنبأنا أحمد بن الحسين بن قريش أنبأنا أبو طالب محمد بن على ابن الفتح العشارى، وقرأت على أبى القاسم الحريري عن أبى طالب العشارى حدثنا أبو بكر أحمد بن منصور البرسرى حدثنا أبو بكر أحمد بن سليمان النجاد حدثنا إبراهيم الحربى حدثنا سريح بن النعمان حدثنا ابن أبى الزناد عن أبيه عن الاعرج عن أبى هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
إن الله عز وجل افترض على بنى إسرائيل صوم يوم في السنة يوم عاشوراء وهو اليوم العاشر من المحرم، فصوموه ووسعوا على أهليكم فيه، فإنه من وسع على أهله من ماله يوم عاشوراء وسع عليه سائر سنته، فصوموه فإنه اليوم الذى تاب الله فيه على آدم، وهو اليوم الذى رفع الله فيه إدريس مكانا عليا، وهو اليوم الذى نجى فيه إبراهيم من النار، وهو اليوم الذى أخرج فيه نوحا من السفينة، وهو اليوم الذى أنزل الله فيه التوراة على موسى، وفيه فدى الله إسماعيل من الذبح، وهو اليوم الذى أخرج الله يوسف من السجن، وهو اليوم الذى رد الله على يعقوب بصره، وهو اليوم الذى كشف الله فيه عن أيوب البلاء، وهو اليوم الذى أخرج الله فيه يونس من بطن الحوت، وهو اليوم الذى فلق الله فيه البحر لبنى إسرائيل، وهو اليوم الذى غفر الله لمحمد ذنبه ما تقدم وما تأخر، وفى هذا اليوم عبر موسى البحر، وفى هذا اليوم أنزل الله تعالى التوبة على قوم يونس، فمن صام هذا اليوم كانت له كفارة أربعين سنة، وأول يوم خلق الله من الدنيا يوم عاشوراء، وأول مطر نزل من السماء يوم عاشوراء، وأول رحمة نزلت يوم عاشوراء، فمن صام يوم عاشوراء فكأنما صام الدهر كله، وهو صوم الانبياء، ومن أحيا ليلة عاشوراء فكأنما عبدالله تعالى مثل عبادة أهل السموات السبع، ومن صلى أربع ركعات يقرأ في كل ركعة الحمد مرة وخمسين مرة قل هو الله أحد غفر الله خمسين عاما ماض وخمسين عاما مستقبل وبنى له في الملا الاعلى ألف ألف منبر من نور، ومن سقى شربة من ماء فكأنما لم يعص الله طرفة عين، ومن أشبع أهل بيت مساكين يوم عاشوراء، مر على الصراط كالبرق الخاطف. ومن تصدق بصدقة يوم عاشوراء فكأنما لم يرد سائلا قط، ومن اغتسل يوم عاشوراء لم يمرض مرضا إلا مرض الموت، ومن اكتحل يوم عاشوراء لم ترمد عينيه تلك السنة كلها، ومن أمر يده على رأس يتيم فكأنما بر يتامى ولد آدم كلهم، ومن صام يوم عاشوراء أعطى ثواب عشرة ألف ملك، ومن صام يوم عاشوراء أعطى ثواب ألف حاج ومعتمر، ومن صام يوم عاشوراء أعطى ثواب ألف شهيد، ومن صام يوم عاشوراء كتب له أجر سبع سموات وفين خلق الله السموات و الارضين والجبال والبحار، وخلق العرش يوم عاشوراء، وخلق القلم يوم عاشوراء، وخلق اللوج يوم عاشوراء، وخلق جبريل يوم عاشوراء، ورفع عيسى يوم عاشوراء، وأعطى سليمان الملك يوم عاشوراء، ويوم القيامة يوم عاشوراء، ومن عاد مريضا يوم عاشوراء فكأنما عاد مرضى ولد آدم كلهم “.

Ibnul Jauzi rahimahullah berkata: “Telah menceritakan kepada kami Abu Al-Fadhl Muhammad bin Nashir dari lafazh (lisan) dan kitab beliau sebanyak dua kali, ia berkata; telah memberitahukan kepada kami Ahmad bin Al-Husain bin Quraisy, ia berkata; telah memberitahukan kepada kami Abu Tholib Muhammad bin Ali bin Al-Fath Al-‘Usyari, dan aku telah membacakan (hadits-hadits) di hadapan Abu Al-Qosim Al-Hariri, dari Abu Tholib Al-‘Usyari, ia berkata; telah menceritakan kepada kami Abu Bakar Ahmad bin Manshur Al-Barsari, ia berkata; telah menceritakan kepada kami Abu Bakar Ahmad bin Sulaiman An-Najjad, ia berkata; telah menceritakan kepada kami Ibrahim Al-Harbi, ia berkata; telah menceritakan kepada kami Suraih bin An-Nu’man, ia berkata; telah menceritakan kepada kami Ibnu Abi Az-Zinad, dari ayahnya, dari Al-A’roj, dari Abu Hurairah radhiyallahu anhu, ia berkata; Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda:

“Sesungguhnya Allah ‘Azza wa jalla telah mewajibkan kepada Bani Israil puasa satu hari dalam setahun, hari ‘Asyura’, yaitu hari kesepuluh dari bulan Muharrom. Oleh karena itu, hendaklah kalian berpuasa ‘Asyura dan lapangkanlah nafkah kalian terhadap keluarga kalian pada hari itu, karena sesungguhnya barangsiapa melapangkan nafkah kepada keluarganya dari harta bendanya pada hari ‘Asyura, niscaya Allah akan melapangkan rezekinya sepanjang tahun.

Lakukanlah puasa Asyura’, karena pada hari itu Allah menerima taubat nabi Adam, mengangkat nabi Idris pada tempat/kedudukan yang tinggi, menyelamatkan nabi Ibrahim dari kobaran api, mengeluarkan nabi Nuh dari kapalnya, menurunkan kitab Taurat kepada nabi Musa, memberikan tebusan bagi nabi Ismail dari penyembelihan, mengeluarkan nabi Yusuf dari penjara, mengembalikan mata penglihatan nabi Ya’qub, membebaskan nabi Ayub dari bencana (penyakit), mengeluarkan nabi Yunus dari perut ikan paus/hiu, membelah lautan menjadi daratan bagi bani Israil, mengampuni dosa-dosa nabi Muhammad yang telah lalu maupun yang akan datang. Pada hari (Asyura’) itu juga nabi musa menyeberangi lautan, Allah menurunkan taubat kepada kaum nabi Yunus. Maka barangsiapa berpuasa pada hari Asyura’, ia akan memperoleh penghapusan dosa selama 40 (empat puluh) tahun.

Hari Asyura’ adalah hari pertama yang Allah ciptakan dari (hari-hari) dunia. Pada hari Asyura’, Allah menurunkan hujan dari langit untuk pertama kalinya, dan pada hari itu juga pertama kali rahmat Allah turun (ke dunia).

Barangsiapa berpuasa Asyura’, maka seakan-akan ia berpuasa sepanjang tahun. Puasa Asyura’ adalah puasanya para nabi.

Dan barangsiapa menghidupkan malam Asyura’ maka seakan-akan ia beribadah kepada Allah seperti ibadahnya para penghuni tujuh langit.

Barangsiapa sholat empat rokaat dan pada setiap rakaat ia membaca alhamdu (al-Fatihah) sekali dan Qul Huwallah (al-Ikhlas) 50 (lima puluh) kali, maka Allah akan mengampuni dosa-dosanya selama 50 (lima puluh) tahun yang lalu dan 50 (lima puluh) tahun yang akan datang, dan Allah akan membuatkan baginya satu juta mimbar terbuat dari cahaya di hadapan para malaikat yang mulia.

Barangsiapa memberi seteguk air minum (pada hari Asyura), maka seakan-akan ia tidak pernah bermaksiat kepada Allah sekejap pun. Barangsiapa mengenyangkan keluarga orang-orang miskin pada hari Asyura’, maka ia akan berjalan di atas ash-shiroth (jambatan yang terbentang di atas neraka Jahannam menuju surga, secepat kilat.

Barangsiapa bersedekah dengan suatu sedekah pada hari Asyura’, maka seakan-akan ia tidak pernah menolak seorang pun yang meminta-minta. Barangsiapa mandi pada hari Asyura’, maka ia tidak akan mengalami sakit apapun kecuali kematian. Barangsiapa memakai celak pada hari Asyura’ maka kedua matanya tidak akan mengalami sakit sepanjang tahun itu. Barangsiapa tangannya mengusap kepala anak yatim, maka seakan-akan ia ia telah berbuat baik kepada semua anak yatim.

Barangsiapa berpuasa pada hari Asyura’, maka ia diberi pahala 10.000 (sepuluh ribu) malaikat. Dan barangsiapa berpuasa pada hari Asyura’, ia akan diberi pahala 1000 (seribu) orang yang menunaikan haji dan umroh.

Barangsiapa berpuasa pada hari Asyura’, maka ia diberi pahala 1000 (seribu) orang yang mati syahid.

Barangsiapa berpuasa pada hari Asyura’ , maka ia diberi pahala tujuh lapis langit.

Pada hari Asyura’ Allah menciptakan (tujuh lapis) langit dan bumi, gunung-gunung dan lautan, ‘Arsy, al-Qolam (pena), Lauhul Mahfuzh, dan malaikat Jibril.

Pada hari Asyura’ Allah mengangkat nabi Isa, dan memberikan kerajaan kepada nabi Sulaiman. Hari Kiamat juga terjadi pada hari Asyura’. Dan barangsiapa menjenguk orang sakit pada hari Asyura’, maka seakan-akan ia telah menjenguk semua orang sakit dari keturunan nabi Adam.”

(Dikeluarkan oleh Ibnul Jauzi dalam kitab Al-Maudhu’aat, bab fi dzikri Asyura’ II/200-201).


DARJAT HADITS DI ATAS:

Hadits ini derajatnya PALSU (Maudhu’).

Di dalam sanadnya terdapat seorang perawi yang bernama Ibnu Abi Az-Zinad.
Yahya bin Ma’in berkata tentangnya: “Dia seorang yang tiada keahlian ilmu hadis, dan haditsnya tidak dapat dijadikan hujjah.
 Dan nama Abu Az-Zinad adalah Abdullah bin Dzakwan.
 Sedangkan nama anaknya adalah Abdurrahman. 
Dahulu (Abdurrahman) Ibnu Mahdi tidak meriwayatkan hadits darinya.”

Imam Ahmad berkata tentangnya: “Dia seorang perawi yang mudhthorib haditsnya
 (perawi yang menyampaikan riwayat secara tidak konsisten atau berbeda-beda, riwayatnya.”

Abu Hatim Ar-Razi berkata tentangnya: “Dia tidak dapat dijadikan hujjah. 
Barangkali sebagian ahlul ahwa (atau ahli bid’ah) telah memasukkannya di dalam haditsnya.”
Al-Hafizh Ibnu hajar Al-Asqolani berkata tentangnya: “Shoduq (), hafalannya mengalami perubahan ketika ia datang ke kota Baghdad.” 
(Taqrib At-Tahdzib II/340 no.3861).

Beberapa Tanda Kepalsuan di dalam Hadits ini:

Ibnul Jauzi rahimahullah berkata: “Kepalsuan hadits ini sudah sangat jelas dan tanpa diragukan lagi oleh setiap muslim yang berakal. 
Apalagi si pemalsu hadits ini tidak malu-malu lagi menyebutkan di dalamnya hal-hal yang mustahil, 
seperti perktaannya; “hari yang pertama kali Allah ciptakan adalah hari Asyura’ (hari kesepuluh).” 
Ini merupakan ketololan dan kelalaian dari si pemalsu hadits. 
Sebab hari Asyura’ (kesepuluh) tidaklah dinamakan demikian melainkan telah didahului dengan hari kesembilan.
 (Lihat kitab Al-Maudhu’aat II/201).

Di dalam hadits ini juga si pemalsu mengatakan, “Allah menciptakan Langit-langit dan bumi serta gunung-gunung pada hari Asyura’.”
 Padahal telah ada hadits shohih dari Nabi shallallahu alaihi wasallam yang menyelisihi perkataannya, 
yaitu sabda Nabi shallallahu alaihi wasallam:
 “Sesungguhnya Allah ta’ala telah menciptakan tanah (bumi) pada hari Sabtu dan telah menciptakan gunung-gunung pada hari Ahad, dan Allah menciptakan pepohonan pada hari Isnin…dst.” 
(SHOHIH. Lihat Silsilah Al-Ahadits Ash-Shohihah, karya Syaikh Al-Albani IV/449 no.1833)
.
Di dalam hadits palsu ini juga, terdapat penyelewengan dan perubahan dalam masalah ukuran-ukuran pahala yang tidak sesuai dengan kebaikan dan kemurahan Syariat Islam.

Apakah benar seseorang yang berpuasa satu hari lalu diberi pahala seperti 1000 (seribu) orang yang haji dan umroh serta 1000 (seribu) orang yang mati syahid?

Yang demikian ini bertentangan dengan prinsip-prinsip syari’at Islam

Kesimpulannya
 ialah kita boleh berpuasa kerana puasa itu sunnah nabi saw …
dan kalau nak bersedekah tidak menjadi halangan kerana sedekah itu amalan sunnah nabi saw…..

Cumanya sesetengah ulamak berpendapat tiada amalan-amalan yang dikhususkan untuk tarikh-tarikh tertentu di dalam bulan Muharam…
kerana tiada sandaran yang kuat daripada hadis-hadis Nabi saw yang shahih…
kebanyakannya hadis yang lemah atau palsu.

Wallahua’lam Bissawab.


di malaysia pembuatan bubur asyura amat popular. :))


RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL~~


.......................
~hidup bukan ujian yang disangka indah~

2 comments:

smilenajah93 said...

kim baru je amik bubur asyura kat umah kawan mak tadi heee ~

AidiL aFiFi said...

mesti sedap kan KIM.........hahah