ISU PANASS...KEPADA UMAT ISLAM MENGENAI SANTA CLAUS !!!

ASSALAMUALAIKUM..

BUAT PEMBACA YANG BERAGAMA ISLAM TERUTAMANYA...
ISU PANASSSSS……
HARI NATAL..
SIAPAKAH SANTA CLAUS???
APAKAH HUKUM KITA MEMAKAI PAKAIAN SANTA CLAUS DAN MERAIKAN KRISMAS??
BAGI ORANG MELAYU ISLAM?


Santa Claus adalah nama bagi seorang tokoh yang diceritakan 
sebagai pemuda yang kaya raya yang suka menolong orang miskin…
namanya yang sebenar ialah St.Nicholas yang berasal dari Myra..
menjadi Bishop (paderi) di Lycia,
sebuah intitusi gereja dari Byzantine Anatolia (sekarang ini Turki)


Santa Claus juga dikenali dengan nama lain 
St. Nicholas, Father Christmas, Kris Kringle, Sinterklass, or simply “Santa”.


Tanggal 6 Desember juga dikenal sebagai hari untuk memperingati St. Nicholas. 
Mungkin karena kemurahan Hatinya dalam membagi-bagikan hadiah itulah yang diadopsi dalam berbagai kultur budaya dalam permulaan cerita Santa Claus ini

Menurut Encyclopedia Britannica halaman
648-649 edisi kesebelas, disebutkan :

"St Nicholas, bishop of Myra, a saint honored by the Greek and Latins
on the 6th of December...a Legend of his surreptitious bestowal bf
dowries on the three daughters of an impoverished citizen...is said
to have originated the old custom of giving present in secret on the
Eve of St. Nicholas (Dec 6), subsequently transferred to Christmas
day. Hence the association of Christmas with Santa Claus."

"St. Nicholas, 
adalah seorang tokoh di Myra yang amat
diagung-agungkan oleh orang-orang Yunani dan Latin setiap tanggal 6 Desember.

Legenda ini bermula dari kebiasaannya yang suka memberikan hadiah
secara sembunyi-sembunyi kepada tiga orang anak wanita miskin. 
untuk melestarikan kebiasaan lama dengan memberikan hadiah secara
tersembunyi itu digabungkan ke dalam malam Natal. 
Akhirnya terkaitlah
antara
 hari Natal dan Santa Claus.."



Pihak gereja Mendakwa Santa Claus Mengajar Berbohong?

Dalam ajaran agama manapun, semua ibu bapa melarang anaknya berbohong. 
Tetapi menjelang Perayaan Chrismas, banyak orang tua yang membohongi anaknya dengan cerita tentang Santa Claus yang memberikan hadiah Christmas ketika mereka nyenyak tidur. 
Maka apabila anak-anak mereka bangun pagi, didalam kasut atau stokin kaki mereka yang digantungkan didepan pintu rumah, telah berisi berbagai hadiah dan pemberian.. 
Oleh sebab itu Santa Claus merupakan pembohongan yang dilakukan oleh syaitan yang menyamar sebagai manusia.

"Hal itu tidak usah dihairankan sebab Iblis pun menyamar sebagai malaikat . 
Jadi bukanlah suatu hal yang ganjil, 
jika pelayan- pelayannya menyamar sebagai pelayan-pelayan kebenaran. 
Kesudahan mereka akan setimpal dengan perbuatan mereka."
(2 Kor 11:14-15)


Pihak gereja menolak perayaan Christmas ?

Menurut penjelasan di dalam Catholic Encyclopedia edisi 1911, 
yang berjudul "Christmas", ditemukan kata-kata yang berbunyi sebagai berikut :

"Christmas was not among the earliest festivals of church, the first evidence of the feast is from Egypt. Pagan custom centering around the January calends gravitated to christmas."

"Krismas bukanlah upacara gereja yang pertama, melainkan ia diyakini berasal dari Mesir. 
Perayaan yang diselenggarakan oleh para penyembah berhala & jatuh pada bulan Januari ini, 
kemudian dijadikan hari kelahiran Jesus."

Masih dalam Encyclopedi itu juga dengan judul "Natal Day" bapak Katolik pertama mengakui bahwa :

"In the Scnptures, no one is recorded to have kept a feast or held a great banquet on his birthday.
 It is only sinners (like Pharaoh and Herold) 
who make great rejoicings over the day in which they were born into the world. "

"Didalam Kitab Suci, tidak seorangpun yang mengadakan upacara atau menyelenggarakan perayaan untuk merayakan hari kelahiran Jesus. 
Hanya orang-orang kafir saja (seperti Firaun dan Herodes) yang berpesta merayakan 
hari kelahirannya ke dunia ini."


Natal Menurut Encyclopedia Americana Tahun 1944

"Christmas...it was according to many authorities, not celebrated in the first centuries of the Christian church, as the Christian usage in general was to celebrate the death of remarkable persons rather than their birth... " (The "Communion", which is instituted by New Testament Bible authority,
 is a memorial of the death of Christ.)
 "A feast was established in memory of this even (Christ's birth) in the fourth century. 
In the fifth century the Westem Church ordered it fo be celebrated forever on the day of the old Roman feast of the birth of Jesus, as no certain knowledge of the day of Christ's birth existed.

"Menurut para ahli, pada abad-abad permulaan, Natal tidak pernah dirayakan oleh umat Kristian. 
Pada umumnya, umat Kristian hanya merayakan hari kematian orang-orang terkemuka saja, dan tidak pernah merayakan hari kelahiran orang tersebut." ("Jamuan Easter " ) yang termaktub dalam Kitab Perjanjian Baru, hanyalah untuk mengenang kematian Jesus Kristus.) 
"Perayaan Natal yang dianggap sebagai hari kelahiran Jesus, mulai dirasmikan pada abad ke empat Masehi. Pada abad kelima, Gereja Barat memerintahkan kepada umat Kristian untuk merayakan hari kelahiran Jesus, yang diambil dari hari pesta bangsa Roma yang merayakan hari "Kelahiran Dewa Matahari". 
Sebab tidak seorangpun yang mengetahui hari kelahiran Jesus."


~~~~~~

Melalui maklumat dan fakta di atas maka adalah haram kita menyambut Cristmas…
kerana ianya adalah melibatkan kepecayaan keberhalaan yang dilarang oleh islam yang boleh merosakkan akidah….
meraikannya sama macam kita mengakuinya sebagai akidah yang benar….
dan 
haram kita memakai baju santa claus
 kerana ianya adalah perbuatan menyerupai suatu kaum yang dilarang oleh Allah taala.


Fatwa yang dikeluarkan di dalam Majmual Fatawa oleh Syeikh Muhammad Solih Al-U’saimin rahimahullah.

العلامة محمد بن صالح العثيمين -رحمه الله-
: تهنئة الكفار بعيد الكريسمس أو غيره من أعيادهم الدينية حرام بالاتفاق. كما نقل ذلك ابن القيم – رحمه الله – في كتابه " أحكام أهل الذمة " حيث قال : " وأما التهنئة بشعائر الكفر المختصة به فحرام بالاتفاق ، مثل أن يهنئهم بأعيادهم وصومهم ، فيقول : عيد مبارك عليك ، أو تهنأ بهذا العيد ونحوه ، فهذا إن سلم قائله من الكفر فهو من المحرمات. وهو بمنـزلة أن تهنئه بسجوده للصليب ، بل ذلك أعظم إثماً عند الله ، وأشد مقتاً من التهنئة بشرب الخمر وقتل النفس ، وارتكاب الفرج الحرام ونحوه . وكثير ممن لا قدر للدين عنده يقع في ذلك ، ولا يدري قبح ما فعل ، فمن هنأ عبداً بمعصية ، أو بدعة ، أو كفر فقد تعرض لمقت الله وسخطه " انتهى كلامه -رحمه الله- .
وإنما كانت تهنئة الكفار بأعيادهم الدينية حراماً وبهذه المثابة التي ذكرها ( ابن القيم ) لأن فيها إقراراً لما هم عليه من شعائر الكفر ، ورضى به لهم ، وإن كان هو لا يرضى بهذا الكفر لنفسه ، لكن يحرم على المسلم أن يرضى بشعائر الكفر أو يهنئ بها غيره؛ لأن الله – تعالى- لا يرضى بذلك كما قال الله –تعالى- : ( إن تكفروا فإن الله غني عنكم ولا يرضى لعباده الكفر وإن تشكروا يرضه لكم ) [ الزمر : 27 ] وقال تعالى : ( اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام ديناً ) [ المائدة : 3 ] ، وتهنئتهم بذلك حرام سواء كانوا مشاركين للشخص في العمل أم لا .
وإذا هنئونا بأعيادهم فإننا لا نجيبهم على ذلك؛ لأنها ليست بأعياد لنا ، ولأنها أعياد لا يرضاها الله تعالى لأنها إما مبتدعة في دينهم ، وإما مشروعة ، لكن نسخت بدين الإسلام الذي بعث الله به محمداً صلى الله عليه وسلم إلى جميع الخلق ، وقال فيه : ( ومن يبتغ غير الإسلام ديناً فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين ) [ آل عمران : 85 ] .
وإجابة المسلم دعوتهم بهذه المناسبة حرام؛ لأن هذا أعظم من تهنئتهم بها لما في ذلك من مشاركتهم فيها .
وكذلك يحرم على المسلمين التشبه بالكفار بإقامة الحفلات بهذه المناسبة ، أو تبادل الهدايا أو توزيع الحلوى ، أو أطباق الطعام ، أو تعطيل الأعمال ونحو ذلك ، لقول النبي صلى الله عليه وسلم : " من تشبه بقوم فهو منهم " قال شيخ الإسلام ابن تيمية في كتابه : ( اقتضاء الصراط المستقيم مخالفة أصحاب الجحيم ) : " مشابهتهم في بعض أعيادهم توجب سرور قلوبهم بما هم عليه من الباطل ، وربما أطمعهم ذلك في انتهاز الفرص واستذلال الضعفاء " انتهى كلامه – رحمه الله - .
ومن فعل شيئاً من ذلك فهو آثم ، سواء فعله مجاملة ، أو تودداً ، أو حياءً ، أو لغير ذلك من الأسباب؛ لأنه من المداهنة في دين الله ، ومن أسباب تقوية نفوس الكفار وفخرهم بدينهم.
والله المسئول أن يعزّ المسلمين بدينهم ، ويرزقهم الثبات عليه ، وينصرهم على أعدائهم ، إنه قوي عزيز .

[ مجموع فتاوى ورسائل الشيخ / محمد بن صالح العثيمين ـ رحمه الله ـ ، ج3، ص 44 ]


KESIMPULAN DARI FATWA DI ATAS:

1-Memberikan ucapan tahniah diatas perayaan krismas adalah haram.

2-Memberikan ucapan tahniah selamat kepada orang kafir yang di dalam perayaan mereka itu terkandung di dalamnya kepercayaan berhala dan syiar-syiar agama mereka yang menyembah selain dari Allah adalah haram..menurut Imam Ibnu Qaiyyim.

3- Sekiranya mereka memberikan ucapan selamat perayaan mereka seperti “Merry Christmas..maka tidak boleh kita jawab…kerana ianya bukan syariat dari agama Islam..meraikan perayaan agama yang menyembah selain daripada Allah.”

4-Menerima jemputan ke majlis meraikan perayaan ini adalah haram mengikut ijmak ulamak kerana ianya seumpama meraikan kepercayaan mereka.

5-Memakai pakaian menyerupai mana-mana kepercayaan agama..menerima hadiah atau bertukar-tukar hadiah sempena hari Krismas adalah haram.



Inilah jawapan syeikh ahli Fatwa Arab Saudi…..
semoga jelas….
dan jika ada sesiapa yang mempunyai hujah lain yang mengharuskan pulak sila postkan fatwa anda…
saya sudi mengkajinya.

Wallahua’lam Bissawwab………


**tambahan**
di sesetengah negara Eropah asal perayaan menyambut krismas ialah 6 disember..


ditukar oleh penganut agama kristian antaranya Amerika pada 25hb disember
..........
mari kita lihat juga hasil nurkilan sahabat saya
Adam roslan
mengenai 
*klik pada tajuk jika ingin melihat*


wahai sekalian manusia sentiasalah beringat ..
~hidup bukan suatu ujian yang disangka indah~

2 comments:

ayiel said...

beb! camne eh kalo cousin aku ni kan, dia mix tau, kira mak dia la yang masuk Islam tapi tok nenek moyang belah mak dia bukan Islam and celebrate christmas

kadang2 sampai dorang balik sana sebab nak celebrate, kalau tak balik kira macam tak hormat pulak, tu pun kira salah eh??

Aidil Suhaimee said...

ye cik muna... memg xboleh langsung..atas apa cara sekalipun..
jika niat nak jaga hubungan keluarga (silaturrahim) boleh buat cara lain tapi bukan krismas..

~setelah aku bertanya org yg patot ditanya~~