KALAULAH BENAR POCONG ITU ROH YANG MATI BANGUN BALIK CUBA KITA TEMURAMAH DIA TENTANG AZAB KUBUR…

ASSALAMUALAIKUM.. :))

HANTU POCONG !!!!!!
pernah dengaq apakah itu??
haha ::))



Di dalam kepercayaan masyarakat kita hari ini….
hantu merupakan mitos yang hampir-hampir menjadi fakta yg benar….
disuburkan lagi kepercayaan tentang wujudnya hantu –hantu yang makin glamor di dalam stesyen-stesyen televisyen…

INI SEMUA MENGARUT NEH!! KHURAFAT!!!!!!!!!!

maka cerita bertemu hantu pocong arwah yg mati hidup balik seumpama menjadi realiti yang menghantui sebahagian kita yang begitu fanatic meminati cerita –cerita makhlus halus..
dan alam arwah ini.

Benarkah ada arwah yang boleh pulang ke rumah dengan memakai kain kapan yang dipakaikan kepadanya….
tak sempat bukak atau tak boleh bukak sebab tangannya terikat???....
dan benarkah ada dakwaan yg menyatakan arwah balik ke rumahnya pada waktu malam…
dan makan nasi gulai tempoyak di dapur rumahnya walaupun arwah sudah mati dan baru sahaja ditanam tengah hari tadi????

ISH3..NAMPAK BENO NIPUNYEE!!!


Mari kita lihat hadis yg shahih yg menceritakan apa sebenarnya yg berlaku kepada arwah si mati dan adakah ruang dan kesempatan untuk arwah pulang ke rumahnya?


Sabda nabi saw:

وعن أنس رضي الله عنه قال : قال نبي الله صلى الله عليه وسلم
« إن العبد إذا وضع في قبره ، وتولى عنه أصحابه، إنه ليسمع قرع
نعالهم قال: يأتيه ملكان فيقعدانه فيقولان له :
ما كنت تقول في هذا الرجل ؟ قال : فأما المؤمن فيقول : أشهد أنه عبد الله ورسوله
قال : فيقال له : إنظر إلى مقعدك من النار، قد أبدلك الله به مقعداً من
الجنة قال نبي الله صلى الله عليه وسلم فبراهما جميعاً »
وأما المنافق والكافر فيقال له : ما كنت تقول في
هذا الرجل ؟ فيقول: لا أدري ، كنت أقول ما يقول الناس فيقال: لا
دريت ولا تليت، ويضرب بمطارق من حديد ضربة، فيصيح صيحة
يسمعها من يليه غير الثقيلين» {متفق عليه}

Sesungguhnya seorang hamba (yg telah meninggal dunia) akan diletakkan di dalam kuburnya..
dan apabila pulang sahaja saudara dan ahli keluarga ,
dia akan mendengar bunyi tapak kaki mereka …dan ketika itulah dia didatangi oleh dua malaikat (yg bernama Munkar dan Nakir…)
maka didudukkan si mati itu.
Maka kedua malaikat itu pun mula menyoal
(soalan kubur)……

“ Apa yang kamu tahu tentang lelaki ini
(Muhammad b. Abdullah saw)..?”

Maka kata Nabi saw: Sekiranya si mati itu orang yg beriman maka dia akan menjawab 
(dengan lidah fasih dan lancar)…

”Aku naik saksi bahawa Muhammad itu pesuruh Allah dan rasulnya.”

Maka malaikat itu pun berkata padanya :

“ Lihatlah tempat dudukmu dari api neraka yg sekiranya kamu tidak dapat menjawab soalan dgn betul..
telah digantikan oleh Allah dgn tempat dudukmu daripada syurga.”

Adapun orang yang kufur(jahat) dan munafik(banyak dosa) maka apabila ditanya kepada oleh malaikat tentang Nabi saw…
maka jawabnya aku tidak tahu…
aku mengenali nabi saw hanya mendengar-dengar cerita orang lain sahaja…
tanpa aku mengenalinya dengan lebih mendalam.


Maka kedua-dua malaikat itupun menyindir:

“Bagaimana kamu mengenali Muhammad saw sedangkan kamu sendiri tidak pernah mengkaji ayat Allah dan mempelajari sunnah baginda?”

Lalu si mati itu dipukul dengan penukul-penukul daripada besi….
sehingga dia terpekik terlolong…yang suara jeritan itu tidak didengari oleh manusia melainkan haiwan.

( Hadis Shahih Muttafaqu Alaih)

Jika dilihat daripada hadis ini mustahil si mati boleh keluar dari kuburnya dan balik ke rumah kerana si mati yg beriman….
akan menikmati tempat duduknya yg selesa di dalam kubur…
manakala yang berdosa dan jahat sibuk dipukul dan dipalu dengan penukul di dalam kubur hingga ke hari kiamat.

Jadi jikalau betul arwah si mati boleh pulang ke rumah maka siapa yang berani bolehlah bertanyalah kepadanya beberapa perkara :

1 – Macam mana soalan kubur tadi boleh jawab?
2- Bagaimana boleh balik rumah…..dah mintak kebenaran malaikat?....
3- Best ke duduk dalam kubur…macam mana rasanya azab kubur tu?
4-Kepala tu kemek baru lepas kena penukul ke?

HAHA...USAHLER BUAT LAWAK WEH!!!

Kalau kita yg mengaji dan banyak mengkaji hadis…
maka berdasarkan hadis di atas…
yg mati takkan kembali ke dunia kerana hubungannya dengan dunia dah putus…
dan bagaimana pula si arwah balik dengan kain kapannya…?
apa yang si mati beritahu pada malaikat….
minta off siksa kubur…?
untuk pulang bercuti???.....u
ntuk balik rumah.. 
makan nasi….
lapar la 
malaikat…?


Oleh itu kepada mereka yg suka sangat cerita hantu….
tahyul….
anggaplah hantu itu tipu daya syaitan yg menyesatkan….
dan janganlah lagi disandarkan kepada yg telah mati….
kerana yang telah mati takkan kembali lagi…..
tetapi doalah untuk si mati…
semoga diampunkan dosa dan dimasukkan ke dalam syurga…..
bukan menghinanya dengan menuduh si mati bangun dan mengacau orang lain….
kan menambah dosa si mati tu………..

He he he…
kalau berani interview pocong silakan….
kite tengok sape yg lari...
aku jangan kome suruh …
eeeiiii….
seram aku….
tak sio teman nak memikiornye ahhhh…. 

usahlah kita mempercayai perkara2 khurafat!!!
fikir2 kan lah...

credit to :: ustaz 
~~hidup bukan ujian yang disangka indah~~

12 comments:

ayiel said...

kau memang pandai kan buat entry pasal ni tengah2 pagi buta time aku tak tido lagi kan??

aiyo0ooo-mau tercabut biji mata aku tadi-

AidiL aFiFi said...

boleh tahan la cik MUNA..
sedap2 aku belek2 fb ..terkeluar plak artikel pasai neh..mmg menarik ah kan....haha
xblei tido ..bjaga sampai pagi
kalau nak trcabot bijik mata.. usah ler nengok....haha

mc'yun said...

hai pocong2 mase2 nih..
n tapi buat ape nak tkot..mne x der poncong..

nice sharing bro:)

ayiel said...

aku dah tertengok laa pakcik, usaha aku baca entry kau sambil tutup2 muka po**** tu -betapa sanggupnya aku nak baca-haha

nway, betul jugak ko cakap, kalo dia balik rumah, macam mana dgn soalan kubur td, dengan azab kubur lagi, apesal aku tak pernah terfikir sblm ni eh?

okey, aku dah buat keputusan nak interview po**** tu sendiri lepas nih :) btw, thanks share USTAZ AIDIL~~~

AidiL aFiFi said...

mc yun :: maap ler saja post bnda neh time macm neh..saja2 .tpi btoi bnda2 neh xde pon..kita je manusia selalu pkir karut2

MUNA:: kalau dah tgk tuh mmg xboleh buat ape ah kan... azab kubur mmg pedih ow...xde sapa boleh lpas sekalipon...trmasoklah org beriman..
nak interview silekan!!! haha

shida said...

hahaha....nseb bek baca n tgk gmbar pocong tu pepagi ni ha...kalo mlm td detik 12 malam..xke kecut perut ni ha...ho3~~~

smilenajah93 said...

aduh ~ merepek je org skunk nie ~

kam 4 short said...

comel sungguh warga2 di atas,
errr...xde yang comel lagi ?? haha
papepun, good info :)

AidiL aFiFi said...

shida:: ye tau xpa..haha

kim:: biasalah ..manusia semakin dipertontonkan dgn perkara khurafat

kamilah:: amatlah comel.. macm kau..haha yeah that good info

cerita best said...

tkt nya tgk pocong 2

AidiL aFiFi said...

haha..

LOLA LARA said...
This comment has been removed by the author.