S . A . H . A . B . A . T

Assalamualaikum.....


FUHH!! fuuhh!!! fuhh!!!

alahai lama bebeno teman tak meng "update" blog ini rasanya..
al-maklumlah sibuk dengan hal2 semasa
tapi x mengapa 
ada hikmah disebaliknya..

kali ini , 
"SAHABAT"

suatu yang cukup istimewa pada diri kita semua








itulah antara nilai besar seorang bergelar
SAHABAT...



indahnya UKHWAH bila berSAHABAT,
indahnya nilai itu jika dihayati,
tatkala senang mahupun susah,
ia pasti bersama...



disini saya menitipkan beberapa
 VIDEO NURKILAN PENUNTUT2 
UNIVERSITI MU'TAH ,JORDAN

SEMUANYA mengenai 
BAIK, HEBAT , NIKMATNYA
PERSAHABATAN

video 1 - FRIENDZ


 
video 2 - BAYT BUSTAN


video 3 - SAYA & MEREKA



video 4 - DUA DUNIA



sekian ......

PERKAMPUNGAN MENARA GADING PERAK 2012 (PMGP ’12)

ASSALAMUALAIKUM



PERKAMPUNGAN MENARA GADING PERAK 2012’ (PMGP ’12)

“Menuju Puncak Keilmuan, Menjana Kegemilangan Peribadi”


[KHAS UNTUK PELAJAR LEPASAN SPM/ STPM/ STAM 2011]








Bagaimana mahu mendaftar?


Berikan NAMA, SEKOLAH, NO KAD PENGENALAN & alamat EMAIL anda kepada;


Sarah Syazwani |0194401737| 

ATAU

Aidil Afifi |0194450487|


ATAU 

emailkan kepada pmgkpip@gmail.com



ATAU

 mengisi borang atas talian pada pautan di bawah ini;


PERHATIAN !! 
Setiap peserta WAJIB membawa Surat Kebenaran Ibu Bapa sewaktu pendaftaran. Para peserta bolehlah memuat turun Surat Kebenaran Ibu Bapa pada pautan di bawah ini. Disertakan juga Senarai Barangan Yang Perlu dan DILARANG bawa ke tempat program : 


                     
               PENGENALAN & 0BJEKTIF

1.             Menjana budaya keilmuan ke arah kecemerlangan akademik pelajar khususnya golongan belia.
2.             Memberi kesedaran kepada para peserta berkenaan persiapan yang diperlukan bagi menghadapi kehidupan alam kampus yang bersifat global dan mencabar.
3.             Memantapkan kefahaman dan kesedaran peserta akan kepentingan pengukuhan dan pembangunan diri dari aspek rohani, jasmani dan intelektual.
4.             Pengenalan kepada para peserta berkenaan dengan peranan dan potensi pertubuhan

             KONSEP


            Tarikh         :      30 Mac, 31 Mac & 1 April 2012

            Tempat      :  Universiti Teknologi MARA (UiTM), Seri Iskandar, Perak
            Peserta      :   200 orang
            Anjuran      : Kesatuan Pelajar-pelajar Islam Perak (KPIP)
            Kerjasama : Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

                             : Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)

                             : Majlis Belia Negeri Perak

            Yuran        : RM 35.00 sahaja




MODUS OPERANDI

·                     Ucaptama
·                     Latihan Dalam Kumpulan (LDK)
·                     Taklimat Ke IPTA/IPTS
·                     Forum Kampus
·                     Ceramah Motivasi
·                     Aktiviti lasak

ORIENTASI
·                     Intelektualisme & Budaya Ilmiyah
·                     Spiritualisme, Dakawah & Tarbiyah
·                     Aktivisme & Gerak Kemasyarakatan
·                     Pendidikan


 JIKA ADA SEBARANG MASALAH
 SILALAH RUJUK KEPADA INDIVIDU-INDIVIDU DI ATAS 
TERIMA KASIH!!!






SEPURNAMA SETELAH BERMULANYA SEMESTER 3 DI UIA GOMBAK ^_^"

ASSALAMUALAIKUM

alhamdulillah..dah sebulan semester 3 bermula.
semangat belajar kembali membara..
dengan kelas yg agak pack..
jalan jauh gile..
perghh!!!!
memg penat ah kan
sehari jalan kaki nak ke kelas pergi n balik dekat 2km
memg kurus laa aku kan..haha
lpas tuh kalau nak ke tmpat main lagi jauh...
tapi  lebihnya uia gmbak neh..
suasana nya yg baik
xde kacau bilau
rusuhan
dan bermacam2 lagi

dekat uia aku duduk dkat mahallah maryam..
mahallah paling hujung..belakang jauh n bagai lagi lahh
tapi tempat dia aman..
better la dari nilai..
tenang je

ni plak no bilik aku...
kali neh sebilik 4 org saje
dulu 16 orang..ramai ooww
aku sebilik ngan syazwan..ijang .. n acap

keadaan di uia gmbak mmg laa menarikk

 library di uia gmbak


ni duduk kat library spatotnya study...nih x..on9 je kerjanya


masjid..

itulah serba sdikit yg terdapat di uia neh...
banyak tmpat2 menarik lagi,,
tapi yg spoil sungainya...agak kotorr
kebersihan xterjaga..
sedihh tgknya.

tapi waktu kelas memg laa seronok..
semua muka2 same je macm sem 1 lpas
cume ade je penambahan sket
masyarakat didalamnya,,

sem 2 aku blaja.::

accounting 1
math 1
statistics
religious in malaysia 
computer 2

english

kelas memg dari pagi hengga lah petang..
xsama macm budak2 lain
ade yg kelas ptg xde
kelas x pack sangat.
tapi alhamdulillah
belajar je la di mana2 pon asalkan
boleh berjaya.. insyaALLAH ^_^

berbalik pasal bilik ..
di uia gombak neh
lebih baik sangat2 ler dari nilai
siap ade meja study n katil yg tinggi lagi laa kan..
haha

 ni laa keadaan bilik aku..haha
xde la sekemas2 bilik lain..selerak je memanjang
tuh tgk katil pergghhh tinggi waa cakap lu
xdenye nak tido atas lahh
xsanggop nak panjat
bawah plak meja study
memang terbaekk

nihh laa keadaan meja study aku haaa..
kemas weii... haha

kasi kemas senantiasa..
biaq senang nak study
xde serabut sangat kpala otak nanti


ni plak langsir.. haha
ingat sister je bole pasang langsir??
haha
tapi bkan calourful lahh kan
warna tuh..memg aku minat laa
hijau = memenangkan.

tilam memg senantiasa dkat bawah ler..
time malam
xkan tido atas katil ah
semua bilik macm tuh je ..
time pagi sandar kat dinding je..


....................

itu semua adalah kesah aku dkat uia gombak sebagai
pelajar asasi ekonomi.

sekarang budak2 degree dah masokk
lagi sesak lerr uia gombak neh
macam2 perangai ..kerenah manusia dapat dilihat..



renungilah kata2 ini sebaiknya..

insyaALLAH kita semua akan berjaya..

lets pray to success in our life
lets pray to ALLAH
to get our mission.

REMEMBER THAT

"life is not easy to all of us"











JANGAN TUDUH TANPA SAKSI DAN BUKTI NANTI ANDA AKAN DISEBAT 80 KALI DAN DILAKNAT ALLAH...!!!!!

ASSALAMUALAIKUM

setiap perkara yang berlaku akan disertai dengan 
sebab dan penyebabnya
didunia ini xkan ada perkara yang berlaku tanpa sebab
begitu jugalah mengenai perkara 
seperti mencuri, zina, maksiat , dan sebagainya
mesti ada sebab dan jalan penyelesaiannya

contoh terbaru mengenai perkara yang berlaku 
dan sedang dihebohkan ..
kes liwat..kes zina.. dan kes2 yg agak menjijikkan jika disebot 
tetapi perlu jugak disebot...
agar setiap perkara yang berlaku diambil iktibar oleh setiap insan



maka sesungguhnya kali ini saya akan menceritakan suatu kesah 
antara seorang hamba ALLAH dan seorang ustaz mengenai 

TUDUHAN TANPA SAKSI DAN BUKTI !!!!

''assalamualaikum ya ustaz", kata hamba Allah
katanya lagi 
"Saya nak tanya ustaz harap ustaz jawab mengikut ilmu yang benar dan amanahlah dengan jawapan ustaz...."

SOALANNYA!!!

"Adakah berdosa kita masih memperkatakan tentang tuduhan yang dilemparkan kepada seseorang..
sedangkan dia sudah disahkan tidak bersalah.....
adakah kita berdosa sekiranya kita masih bercakap tentang skandalnya....
apakah kita dikira termasuk menuduh dan ada orang kata ...
kita termasuk dalam orang yang menuduh dan boleh dikenakan sebatan 80 kali....
jika yang dituduh tak bersalah ...
apa bendanya qazaf ni ustaz saya tak paham.....
adakah kita menulis di facebook tentang seseorang yang meliwat 
dan tiada saksi dan bukti juga dikira qazaf dan boleh disebat 80 kali.....
Tolong jawab dengan ikhlas ye ustaz."

jawab ustaz "waalaikumsalam ya syeikh yang bertanya"

Terima kasih di atas soalan ..
baiklah marilah kita teliti pengertian Qazaf dan butiran lanjut di bawah ini:


QAZAF

           
Perkataan qazaf dalam bahasa Arab bermakna melemparkan sesuatu benda umpama batu dan sebagainya. Seterusnya perkataan itu dikhususkan kepada melemparkan sesuatu yang buruk 
termasuk menggunakan perkataan yang keji terhadap seseorang.

Menurut istilah hukum syarak, qazaf ialah menuduh zina terhadap seseorang tanpa
saksi yang adil. 
Termasuk juga menuduh liwat, 
mengikut pendapat jumhur para ulama, 
di antaranya Mazhab Maliki, Syafie dan Hambali. Mazhab Hanafi pula hanya
mengkhususkannya kepada tuduhan zina sahaja,
 manakala tuduhan liwat di sisi mereka termasuk dalam perkara takzir.

Qazaf termasuk dalam hukum hudud yang dinaskan di dalam al-Quran dan Hadis Nabi s.a.w.
 Perkara yang telah dinaskan, berada di luar bidang ijtihad para ulama,
 kerana haram meminda nas daripada Allah dan Rasul-Nya.
 Oleh itu, tidak boleh dinamakan hudud parti itu atau hudud sesiapa. Sesiapa yang membuat kenyataan itu maka hukumnya berdosa kerana kenyataan yang dibuatnya itu berdasarkan kepada kejahilannya.

Perkara tersebut menjadi perkara yang wajib diketahui oleh orang-orang Islam,
 kerana fardhu ain itu, bukan sahaja terdapat pada perkara yang wajib ditunaikan, 
tetapi termasuk juga pada perkara yang diharamkan kita melakukannya agar kita menjauhinya, meninggalkannya dan mencegahnya, 
Manakala mendalaminya secara detail hukumnya adalah fardhu kifayah.

Di kalangan ulama ada yang membahagikan tuduhan itu kepada dua cara:

1. Secara sorih (berterus terang) dengan menujukan tuduhan zina atau liwat kepada
orang yang tertentu. Sekiranya tuduhan itu diakui oleh orang yang dituduh secara
sukarela dan memenuhi syarat-syarat pengakuannya, maka hukuman hudud boleh
dijatuhkan oleh hakim ke atas orang berkenaan.

2. Secara sindiran. Seperti menafikan nasab daripada ayahnya mengatakan 'awak bukan anak kepada si anu' yang diketahui sebagai bapanya yang sebenar, atau 'awak anak daripada hasil zina' dan lain-lain tuduhan yang boleh difahamkan sebagai tuduhan zina atau liwat.

Hikmah Pengharaman Qazaf

Tujuan pengharaman qazaf adalah bagi memelihara maruah manusia, yang menjadi satu daripada perkara yang sangat penting bagi manusia sama ada bagi diri keluarga atau masyarakatnya.. 
Maruah sangat bernilai dalam hidup dan mati seseorang, membezakan manusia dengan binatang dan menjadi sebahagian daripada harga diri sehingga tidak boleh dinilai dengan harta benda yang paling mahal.
 Islam telah menegaskan kewajipan mempertahankan maruah dengan meletakkan maruah mengatasi harta yang juga wajib dipertahankan.

Demi menjaga maruah itulah, maka diwajibkan hukuman qazaf secara hudud yang ditetap oleh Allah dan Rasul-Nya s.a.w. 
supaya seseorang itu atau kumpulannya tidak boleh melemparkan tuduhan zina dan liwat ke atas seseorang yang lain secara
sewenang-wenangnya.

Syarat-syarat Qazaf

Tidaklah mudah menentukan bahawa seseorang itu telah melakukan qazaf, 
kerana Islam mewajibkan syarat-syarat tertentu bagi orang yang melakukannya,
 orang menjadi mangsa dan tuduhan itu sendiri.

Syarat-syarat bagi orang yang melakukan tuduhan itu adalah:

1. Berakal. Tidak boleh diterima tuduhan yang dilakukan oleh orang gila, kerana
cakapnya tidak boleh dipakai.

2. Baligh, yakni sampai umur mukallaf yang boleh dipertanggungjawabkan
perintah-perintah agama ke atasnya. Kanak-kanak yang belum baligh, tidak boleh
dikategorikan tuduhannya sebagai qazaf.

3. Tidak dipaksa. Tidak boleh menerima tuduhan yang dilakukan oleh orang yang
dipaksa supaya melakukan tuduhan itu.

4. Tidak dapat mengadakan empat orang saksi yang memenuhi syarat-syarat saksi
mengikut hukum Islam.


Orang yang dituduh juga hendaklah memenuhi syarat-syarat berikut:

1. Berakal. Maka tidak sah menuduh orang yang tidak berakal. Oleh itu orang yang
menuduh tidak boleh diambil tindakan qazaf

2. Baligh. Maka orang yang menuduh terhadap orang yang tidak baligh, tidak boleh
dikenakan hukuman had qazaf. Dia hanya dikenakan hukuman ta'zir.

3. Islam, mengikut jumhur para ulama.

4. 'Iffah atau ihsan, yakni orang yang dituduh itu seorang yang diketahui kebaikan
akhlaknya dan tidak pernah disabitkan melakukan zina.

5. Orang yang ditentukan tidak berlaku qazaf dengan menuduh seseorang yang tidak ditentukan secara khusus.


Syarat tuduhan pula hendaklah tuduhan dalam perkara zina, 
menurut ijmak para ulama dan tuduhan dalam perkara liwat, mengikut pendapat jumhur para ulama. Sekiranya tuduhan itu dalam perkara yang lain seperti berjudi, minum arak, rasuah dan sebagainya, 
maka tidak dinamakan qazaf yang mewajibkan hukuman hudud, 
tetapi berpindah kepada hukum takzir yang terserah kepada budi bicara pihak yang berkenaan untuk menentukan hukumannya.

Mensabitkan Jenayah Qazaf

Kesalahan qazaf yang dijatuhkan hukuman had ialah apabila terbukti melalui dua cara:

1. Iqrar daripada orang yang melakukan qazaf.
2. Dua orang saksi yang memenuhi syarat-syarat saksi.
3.Sumpah orang yang tertuduh

pihak tertuduh bersumpah atas permintaan orang yang menuduh bahawa tidak melakukan zina.
 Sekiranya ia bersumpah, maka sabitlah kesalahan qadzaf. 
Tetapi, jika ia tidak mahu bersumpah maka tidak sabit kesalahan QazaF

Pendapat sesetengah ulamak tentang sumpah :

Tidak diharuskan bersumpah bagi mensabitkan jenayah hudud yang berkaitan dengan hak Allah, 
seperti zina dan liwat. 
Bahkan jenayah hudud dan qisas dalam perkara hak manusia juga tidak dibenarkan bersumpah menurut jumhur (kebanyakan) ulama 
kerana perkara hudud dan qisas yang berhubung dengan hak manusia juga dianggap menyerupai hak Allah.
Yang dimaksudkan dengan bersumpah di sini adalah sumpah mengikut hukum Islam dengan lafaznya yang ditetapkan, bukan seperti yang difahami oleh orang jahil yang mencadangkan supaya sumpah dilakukan secara menjunjung al-Quran, yang menyerupai sumpah yang dilakukan oleh penganut agama Kristian

Hukum Hudud yang berkait dengan Qazaf

Terdapat kekhilafan di kalangan para ulama, 
adakah hukum qazaf berkait dengan hak Allah atau hak manusia?

Mazhab Hanafi menegaskan bahawa qazaf termasuk di dalam kategori hak Allah terhadap hamba-Nya kerana ia berkait dengan maruah seseorang. 
Hukum hudud yang ditetapkan ke atas jenayah qazaf berkait dengan maslahah umum,
 iaitu untuk memelihara kepentingan hamba-hamba Allah (manusia) dan maruah mereka, 
serta menghindarkan perkara kefasadan di kalangan manusia.

Apabila ia menjadi aspek umum maka ia termasuk dalam hak Allah terhadap
hamba-hamba-Nya.

Mazhab Syafie dan Hanbali berpendapat bahawa qazaf termasuk dalam kategori hak hamba (manusia), kerana maruah secara langsung diberikan kepada manusia.
 Apabila maruahnya dijatuhkan melalui qazaf, ia bermakna seperti melakukan sesuatu ke atas batang tubuh orang yang tertentu, maka ia menjadi hak bagi diri orang itu. 
Manakala ulama dalam mazhab Maliki berselisih pendapat.
 Ada di kalangan mereka yang bersetuju dengan mendapat Mazhab Hanafi, ada yang bersetuju dengan pendapat MazhabSyafie dan Hambali. 
Di antara mereka adalah Ibnu Rusyd, dan ada yang berpendapat bahawa di dalam perkara qazaf ada kedua-dua hak tersebut.
Mereka yang berpegang kepada pendapat bahawa qazaf itu adalah hak Allah,
 bermakna setelah perkara itu dibawa kepada pihak yang berkenaan (berwajib) maka ia tidak boleh dimaafkan lagi, yakni mangsa tuduhan tidak boleh memberikan pengampunan. 
Pengampunan hanya boleh diberi sebelum kes tersebut dibawa kepada pihak yang berkenaan. 
Manakala mereka yang menyatakan bahawa qazaf itu adalah hak manusia, maka mangsa tuduhan diberi hak untuk memberikan pengampunan kepada orang yang dijatuhkan hukuman kerana kesalahan melakukan qazaf.

Hak Tuduhan Qazaf

Mereka yang berpendapat bahawa qazaf termasuk dalam kategori hak manusia, mengatakan
bahawa orang yang menjadi mangsa mempunyai hak pengampunan ke atas orang yang melakukan jenayah qazaf.
Sekiranya orang yang menjadi mangsa qazaf masih hidup, maka hak membuat pendakwaan terserah kepadanya sendiri. 
Sekiranya ia telah meninggal dunia, maka hak tersebut berpindah kepada keluarganya yang terdekat,
 iaitu bermula daripada ayah hingga ke atas, kemudian berpindah kepada anak hingga ke bawah. 
Ia tidak berpindah kepada saudaranya yang lain, kerana perkara qazaf sangat berkait dengan maruah zuriat secara langsung.

Hukuman ke Atas Orang Yang Melakukan Qazaf (Menuduh Zina atau Liwat)
Nas dan ijtihad para ulama yang berlandaskan roh syariat Allah yang maha adil,
menunjukkan bahawa tuduhan yang menjatuhkan maruah seseorang seperti tuduhan zina dan liwat tidak harus dipermudah-mudahkan.

Untuk membuat tuduhan itu, wajiblah mempunyai alasan dan hujah yang kukuh.
Perkara-perkara yang diwajibkan ke atas pihak yang berkenaan supaya dilaksanakan
ketika melakukan sesuatu tuduhan, membuktikan bahawa kewajipan memelihara maruah juga menjadi tanggungjawab kerajaan setelah ditegaskan bahawa ianya adalah kewajipan individu.
Kesalahan tuduhan zina dan liwat amat besar, sehingga ia dimasukkan ke dalam jenayah yang dikenakan hukuman keras dan ditetapkan sendiri hukumannya oleh Allah SWT secara nas di dalam Al-Quran. 
Di akhirat pula ia dikira sebagai dosa besar yang disediakan azab yang pedih kepada pelakunya, sekiranya dia tidak bertaubat dan meminta maaf daripada mangsa tuduhan atau tidak menerima tindakan undang-undang Islam oleh pihak
yang berkenaan.

Hukuman di dunia

Hukuman di dunia yang wajib dijatuhkan ke atas penjenayah qazaf oleh kerajaan Islam ditetapkan oleh Allah di dalam al-Quran.

Firman Allah (al-Nur: 4) yang bermaksud: 
"Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka delapan puluh kali sebat; dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik."

sebatan cara civil

sebatan secara syariah

Hukuman terhadap penjenayah qazaf di dunia ialah:

1. Disebat sebanyak 80 kali sebatan mengikut cara Islam. 
Bukannya sebatan sepertiyang diamalkan sekarang.
 Iaitu dengan alat yang sederhana dan cara pukulan yang sederhana.
 Tidak dibenarkan mengangkat alat sebatan lebih tinggi daripada kepala dan sebatan itu tidak boleh menyebabkan kulit dan daging terkoyak. 
Orang yang disebat pula hendaklah berada dalam keadaan kesihatan yang baik 
dan memakai pakaian yang bersopan serta disaksikan oleh orang ramai.

2. Dihukum menjadi fasik dengan tidak diterima penyaksiannya dalam segala urusan, sama ada di mahkamah, ketika berjual beli, perkahwinan, melihat anak bulan Ramadan, Syawal dan lain-lain.

Hukuman di Akhirat:

Firman Allah (al-Nur: 23-24) yang bermaksud:
 "Sesungguhnya orang-orang yang menuduh perempuan-perempuan (dan lelaki-lelaki) yang terpelihara kehormatannya, yang tidak terlintas memikirkan sebarang kejahatan, lagi yang beriman akan dilaknat (oleh Allah) di dunia dan di akhirat dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang besar.

Pada hari lidah mereka dan tangan mereka serta kaki mereka menjadi saksi terhadap diri mereka sendiri, tentang segala yang mereka lakukan."


Hukuman pada hari kiamat nanti lebih adil dan bijaksana. 
Allah Yang Maha Mengetahui tidak menghukum dengan sifat mengetahui-Nya sahaja, tetapi perbicaraan akan di ulang semula di mahkamah-Nya dengan bukti-bukti yang lebih terperinci. 
Ketika itu, anggota badan manusia, tangan dan kaki mereka akan menjadi saksi. 
Di samping itu terdapat catatan para malaikat, iaitu makhluk Allah yang paling baik dan suci, yang nalurikan dengan sifat sentiasa taatkan perintah Allah dan tidak sekali kali menderhakai-Nya. 
Mereka akan dikerah untuk menjadi saksi sehingga mulut para pembohong dan pendakwa yang pandai mengubah kata dan meminda catatan tidak mampu lagi untuk memutarbelitkan kenyataan yang sebenar.

Oleh itu akhir kata janganlah kita menuduh atau menulis di dalam facebook...
sedangkan sudah dibuktikan seseorang itun tidak bersalah kerana nya..
memang kita akan termasuk di dalam golongan yang menuduh tanpa bukti dan saksi.....
jika masih menuduh dan membuat andaian kerana hukum tidak dikira dengan hanya mengandaikan sahaja. ..maka wajib atas kita dikenakan 80 kali sebatan..
dan laknat tuhan..
waliyazubillah.



keadilan terhadap sesuatu perkara pasti tertegak jua!!!


ingatlah
~hidup bukan ujian yg disangka indah~




USAH MUDAH PERCAYA DGN HADIS MAUDU'. = HADIS YG TIDAK BOLEH LANGSUNG KITA BERHUJJAH DENGANNYA

ASSALAMUALAIKUM

Kali neh aku nak kasi tau mengenai suatu hadis...
kalau lah anda semua pernah menjumpainya
AWAS!!!

SILALAH BACA HINGGA SELESAI


Baru-baru ni saya ada terima artikel ini melalui facebook shbt saya. 
Apa yang saya nak tahu, adakah artikel ini benar @ hanya digembar gemburkan oleh orang yang tidak bertanggungjawab hanya bertujuan untuk menakut-nakutkan ummat Islam?? 
PERINGATAN UNTUK KITA SEMUA-RAMADHAN 2012 
Ketika bangsa Yahudi sedang asyik mencipta filem 2012 
dan 
mentafsirkan akan berlaku malapetaka hebat dunia pada tahun 2012,
sebenarnya Rasullullah s.a.w. telah memberi peringatan kepada kita lebih awal cuma kita yang terlepas pandang.

 • UPCOMING IMPORTANT ISLAMIC DATES 2010 
Calendar Islamic New Year: December 18, 2009 (1431 A.H.*)
 Aashura: December 27, 2009 
Ramadan: August 11 - September 8, 2010
 Eid ul-Fitr: September 9, 2010 
Hajj: November 14 - November 17, 2010
 Eid ul-Adha: November 16, 2010

 2011 Calendar Islamic New Year: December 7, 2010 (1432 A.H.*)
 Aashura: December 16, 2010
 Ramadan: August 1 - August 29, 2011
 Eid ul-Fitr: August 30, 2011 
Hajj: November 4 - November 7, 2011
 Eid ul-Adha: November 6, 2011 

2012 Calendar Islamic New Year: November 26, 2011 (1433 A.H.*)
 Aashura: December 5, 2011
 Ramadan: July 20 - August 18, 2012
 Eid ul-Fitr: August 19, 2012
 Hajj: October 24 - October 27, 2012 
Eid ul-Adha: October 26, 2012 


Cuba kira,1 RAMADAN pada tahun 2012 jatuh pada 20 JULY hari jumaat,jadi 3 AUGUST 2012 bersamaan 15 ramadan jatuh juga hari jumaat juga.
Sama dengan hadis nabi mengenai huru hara besar yang akan jadi pada tengah malam pertengahan bulan ramadan iaitu hari jumaat 15 RAMADAN .
 Berdekatan bumi ini yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur,
kehadiran satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dekat langit,bukan kiamat tapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3,
 yang tinggal cuma 1/3 sahaja.
(yang NASA Amerika memberitahu pada 21-12-2012 planet X akan lintas berdekatan bumi).
Adakah kita semua ini tergolong dalam 1/3 tu.......
ALLAH sahaja maha mengetahui.............
cuba kita tengok hadis nabi di bawah ini 
dan 
kenyataan mengenai kalender Islam 2012. 

Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan Syawwal. Kami bertanya: "Suara apakah itu, ya Rasulullah?" Beliau menjawab: "Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jum'at, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jum'at di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan solat Subuh pada hari Jum'at, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: "Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus!", kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan hancur binasa". 


Selepas membaca artikel ini,terpulang kepada sesiapa hendak percaya atau tidak.
Hakikatnya sememangnya hari kiamat itu tidak diketahui dengan tepat bila akan berlaku tetapi tidak salah sekiranya kita menjadikan motivasi,
inspirasi,
kajian,
peringatan 
Rasullullah s.a.w. ini supaya kita lebih sentiasa bersedia sebelum tiba hari yang tiada gunanya takhta,harta,isteri,rakan-rakan,kad kredit,kereta,saham dan niaga.

TETAPI AWAS!!!

ini yg aku jumpa laa hujah2 nya INI JAWAPAN DARI JAKIM



Hadith ini mengikut Dr Fahd Salman Audah adalah
 Do'if Jiddan atau Maudu'. 
tidak boleh langsung berhujjah dengannya.
 Hadith ini memang sudah banyak tersebar secara meluas


Salah seorang perawi hadith ini ialah Nuaim bin Hammad. 
Ramai ahli ilmu yang menyatakan hadith yang diriwayatkan oleh Nuaim bin Hammad dalam Musonnifnya berkaitan cerita-cerita berkenaan kisah akhir zaman adalah adalah Munkar. 

Berkata Imam Az-Zahabi dalam kitab Siar A'lam Nubala' ;
 "Tidak boleh seseorangpn berhujjah dgn hadith Nuaim bin Hammad kerana dia telah mengarang kitab tentang fitnah akhir zaman dengan mendatangkan keajaiban2 dan banyak yang dibawanya adalah Munkar. Dia banyak mengambil hadith dari Kaab bin al-Ahbar yang dikenali kerana berpegang dengan kitab-kitab Israiliyyat. Dia juga banyak mengambil hadith dari org2 yang tidak dikenali dan diragui.

Begitu juga dgn Abdul Wahhab salah seorang perawi hadith ini mengikut Al-Hakim dalam Lisanul Mizan adalah orang yang tidak diketahui (majhul).

Wallahu a'lam...
semoga kita berhati2 dgn hadith2 seumpama ini..dan menjaga nas syariah seperti yang sebenarnya...

Wassalam...

Bahagian Penyelidikan JAKIM
Cawangan Akidah,
P.P (T.T)

apa yg pasti kiamat akan berlaku cuma kita x mengetahui..
Hanya Allah mengetahui...
seharusnya kita sibuk kan diri dgn ibadah kpd Allah..
sentiasalah bertaqwa kpd ALLAH dgn sntiasa mnambah keimanan kita...
sentiasa lah Melaksanakan amar maaruf nahi mugkar,
 Berbuat kebaikan dan berkasih sayang sesama manusia ,
Bertaubat dan beristghfar kepada Allah, 
Melaksanakan semua perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya....
semua ni adalah utk bekalan kita di sana...:)



 hayatilah video ini
 ada kaitan dgn hadith tersebut

RUMAH KATA PERGI >> UIA GOMBAK AKU MARI

ASSALAMUALAIKUM

cuti sudah habes bro!!!
3 bulan cuti lama weii
macm2 aku buat haa

lepas neh akan mendaftar di UIA GOMBAK
tapi bukan sbagai pelajar degree
tapi sebagai pelajar ASASI
masih lagi asasi weii
cumanya ASASI ECONOMICS AND MANAGEMENT SCIENCES
diberikan kelebihan utk belajar di gombak
lain2 asasi di PETALING JAYA


pintu gerbang UIA Gombak

maps..

dan
inilah MAHALLAH MARYAM
tempat aku akan duduki..
menginap disini
macm mana keadaan 
xtau laa
wallahua'lam
kena tinjau dulu haa






sewaktu cuti yang panjang neh 
pelbagai perkara dibuatnya 
xreti duduk diam dkat rumah ler
pergi berjalan2 sesaje

pergi rumah keluarga ankat kat ulu yAm
pergi ulu chepo :: mandi n bbQ
pergi taiping berkali2 : kenduri fadhil n bjalan2
pergi konsert maher zain :: free oww
pergi beli belah kat pusat beli blah,,
nii haa antara bnyak2 buku yg terbeli semasa cuti
habes kat sini je duit2 haa
jelajah dari popular ke mph ke kedai buku biasa
dari jusco ke ipoh prade
sampai org2 dkat situ knai aku ler,,,,,haha
ni buku2 cerita sahabat2 rasulullah s.a.w

ni menarik jgak oww

kalau diikotkan memang bnyak duit habess laa kan dkat buku2 neh sesaje
tuh belom kess tgk wayang lagi..haha
belonm kes bersama sahabat dan keluarga tersayang lagi..
mau kokak jadinya yopp
tapi tuh lebey kurg je kot
macm2 benda dibelinya 
tapi sayang perkara utama yg nak dibeli masih xtercapai..haha
tunggu je kejap lagi..insyaALLAH dapat

cuti neh jugak lerr aku tolong bapak aku niaga,,
macam2 kes orang aku jumpa..haha
perangai manusia macm2 ow..
xkira tua muda.. manusia xkan sama.
tapi bagosnya..pengalaman itu diraih utk masa depan yang berguna

banyak rang cakap "eh aidil kau neh usah bajet nak tau semua benda la""
tapi aku peduli apa.. selagi diri neh masih bernyawa,
setiap perkara perlu diketahui jua.
agar manfaatnya di kongsi bersama
jngan perkara yg berguna di biar bersahaja..
tapi ia untuk semua

ye memang hidup neh kita xboleh nak puaskan hati semua orang, 
tapi kita sebagai insan bergelar manusia
perlu mengetahui perihal seseorang
perlu lakukan yang terbaik untuk kesejahteraan sejagat

to my family::
i love u ALL
kalian terbaik buat diri ini..
xdak yang terbaik selain keluarga tercinta
my family,, :))


SEMESTER BARU ini 
mungkin akan membawa pengharapan yg cuku tinggi buat diri ini!!!
biar kali ini adalah yang terbaik dari sebelomnya
biarkan perkara yang berlalu pergi
dan hanya diimbas kembali utk kesedaran diri ini
agar terus memacu kearah kejayaan
dgn redha dari NYA

memang betol 
lepas neh aku belajar dkat gombakk!!!
lepas neh biaq result gempak!!!
 kena ingat pesan mak bapak!!!


hidup bermakna dengan usaha..
hidup gembira ade sahabat bersama..
hidup bahagia bersama keluarga tercinta..
hidup senang sentiasa..
hidup perlulah senantiasa dirahmatiNYA..

SEKIAN PENGAKHIRANNYA...
DOAKAN AKU MEMPEROLEH KEJAYAAN DENGAN REDHO DARI NYA!!!

wahai umat manusia 
ingatlah sentiasa
~hidup bukan ujian yang disangka indah~