JIKA ALLAH MENGHENDAKI . . .

ASSALAMUALAIKUM

kali neh aku terjumpa artikel yg agak sangat2 menarik perhatianku
 iaitu
JIKA ALLAH MENGHENDAKI


pernah dengar x statement ni..
statement yg saangat femes..

yg aku pun jadi x sure sape yg mula2 cakap...

"Jika Allah menghendaki kebaikan kepada kamu, maka datanglah seluruh makhluk di bumi dan di langit sekalipun, tiada yang akan dapat menghalang kamu daripada memperolehinya dan jika Allah menghendaki keburukan kepada kamu, maka datanglah seluruh makhluk di bumi dan di langit sekalipun, tiada yang akan dapat menyelamatkann kamu daripadanya"

(i think it sounds someting like this... x ingat sangat)

  
femes sangat ayat tu....
dan 
rasanya sumua org beriman akan setuju dgn ayat tu... 
tapi berbezanya antara setuju, dan betul2 merasai kedudukan ayat tu....

  
kalo aku recall2 balik....
seumur hidup aku.... 

in a way it was very 'easy' kot....

  
xde pun macam rakyat Palestin.... 
nak pergi sekolah pun kena halang....
nak dapat makanan pun kena halang...
dan byk lagilah kena halang...


while me...

sangat jarang kot....
aku nak sangat2 sesuatu tu....
tapi dihalang oleh manusia....

(yeke jarang? ke aku je yg dah lupa haha)


still.... 
when I am in this state....
iaitu apabila nk sesuatu....
 tapi ada manusia yg menghalang.....
di saat-saat beginilah....

aku betul2 akan kembali kpd Allah.... 
dalam meminta sesuatu tu....
barulah betul-betul merasakan... 
bahawa aku ni mmg seorang manusia yg lemah....
yg kalau sekadar dgn usaha aku sahaja... 
knfm2 x mampu utk dapat benda tu....
 kalau bukan dgn pertolongan Allah

kalau x.... 
mesti aku akn slalu fokus dan bermain di lingkaran yg bergelar 'usaha'
dan doa pun hanya doa2 macam tu jelah....
tidak menitiskan air mata pun.....



"Maka dia berkata (kepada mereka), "Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sungguh, Dia Maha Pengampun".
Nescaya Dia akan menurunkan hujan yang lebat dari langit kepadamu
Dan dia memperbanyak harta dan anak-anakmu, dan mengadakan kebun-kebun untukmu dan mengadakan sungai-sungai untukmu"

(Nuh 71:10-12)


Surah Nuh....
itu surah pertama yg aku hafal apabila aku bertekad nak hafal Quran dulu...
sejak melalui tafsir surah tulah aku perasan....
macam ne...
kalo kita beristighar....
hakikatnya Allah akan bagi kita dunia jugak,
 di samping of course akan memberi kita akhirat kita gak...


aku sedar....

apabila mendengar huraian kisah penyembelihan Nabi Ismail oleh Nabi Ibrahim...
bahawa tidak seperti Nabi Ibrahim... 
aku gagal dalam ujian Allah....
aku khianati apa yg diberikanNya....

setelah aku memohon utk diberikan....
maka aku jugak sedar....
xde cara lain utk aku memohonnya kembali....
melainkan banyakkan beristighfar dan bertaubat....
serta meningkatkan ibadahku....

semoga dengan ini Allah akn mengampuni dosa-dosa aku....
 dan memberikan apa yg terbaik utk aku....

 padamlah dosa kita dgn bertaubat!!!


credit to :: izzuddin yusuf


 ~~Di mana ada gula, di situ ada semut. Apa saja Allah suka, itu kita rebut.~~